Pages Navigation Menu

אקווריום ציקלידים או טורפים כהתחלה מצויינת

אקווריום ציקלידים או טורפים כהתחלה מצויינת

מי שמעוניין בתחזוקה פשוטה וזולה, דגים גדולים ופעילים במיוחד והשקעה ראשונית נמוכה יחסית, בחירה טובה תהיה הקמת אקווריום ציקלידים המאופיין לרוב בעיצוב סטטי ובבעלי חיים גדולים המאכלסים אותו.
זוהי בחירתם הראשונה של חובבים רבים המתחילים דרכם בדרכי גידול הדגים בארץ. מסיבה זו משפחות דגים אלו תהיינה הנםוצות ביותר בחנויות, נוסיף על זה את העובדה שרוב הזנים הללו מתרבים בשבי בקלות יחסית וקיבלנו דגי נוי נפוצים, זולים ועמידים להתחיל איתם אקווריום מים מתוקים ראשון.

די ברמות ציוד בסיסיות בכדי לגדל בהצלחה ציקלידים באקווריום לאורך שנים

הציוד הדרוש על מנת להקים אקווריום לתפארת הוא בסיסי באופן יחסי לסיגנונות אקווריום אחרים ומסתכם פחות או יותר בתמיכה ביולוגית לבעלי החיים באקווריום – מסנן חיצוני איכותי, משאבת אוויר וגוף חימום משולב בטרמוסטט. ציקלידים על רקע מסלעה מגוונת
את התאורה לא נכניס לציוד החובה מאחר ואין הכרח להתקינה מבחינה ביולוגית – כמובן שאם לא נאיר את האקווריום נחטא למטרת ההקמה מלכתחילה והיא יצירת מייצג ראווה בבית או במשרד. התאורה נועדה להאיר ולהדגיש את עיצוב האקווריום ואת בעלי החיים שבו.

מאחר וחלק משמעותי מהתפריט של רוב הציקלידים הוא צמחים, לרוב לא נוכל לגדל צמחים חיים ודגים תחת אותה קורת גג באקווריום טורפים טיפוסי. חשוב לסייג כי ישנם כמה סוגי ציקלידים שאינם אוכלים צמחים וניתן לעשות שילוב מדהים של ציקלידים אלו עם אקווריום צמחייה.
אם כבר השקענו את ההקשעה המינימאלית בציוד בסיסי, מובטח לנו שהציקלידים באקווריום יחיו שנים רבות, למעשה, חלקם יכולים לחיות למעלה מעשור!
לרוב העיצוב באקווריום יסתמך על סלעים, גזעים ודקורציה מלאכותית. ישנם חובבים רבים שלא ירצו פרטי עיצוב מלאכותיים באקווריום ויסתפקו בסלעים, גזעים ואולי אף כמה צמחים שבאופן יחסי אינם כל כך אכילים (משפחת האנוביה, הקריפטקורין וסוגי המיקרוסוריום). למרות שלעיתים הדגים יטעמו מצמחים אלו, לעיתים השילוב אפשרי – אך יהיה זה בגדר לקיחת סיכון מסויים מבחינת חיי הצמחים.

תאור כללי של ציקלידים באקווריום טיפוסי של דגים טורפים

הציקלידים הטיפוסיים הינם דגים בעלי פוטנציאל גדילה גדול יותר משיש לדגי נוי אחרים – רובם מגיעים לגודל של 12-15 ס"מ וחלקם אף עובר את קו ה-20 ס"מ בבגרות. כמו כן, דגים אלו פעילים ביותר ובעלי מערכת חילוף חומרים (מטאבוליזם) מהירה ויעילה במיוחד. לא אחת אנו נתקלים במקרה של דג שניפצע כתוצאה מקבלת פנים לא נעימה מצד דיירי האקווריום האחרים למשל, ומצליח להשתקם ולהחלים לחלוטין לאחר כמה שבועות.
כפועל יוצא מהעיניין, בעלי חיים אלו ניחנו בתאבון מפותח מאוד. נראה לכאורה כי הם תמיד רעבים ותמיד יקפצו למראה צללית של אדם החולף ליד האקווריום בתקווה שאוכל יגיע. צריך לזכור שלמרות שהדגים יכולים לאכול כמויות גדולות יחסית, הם גם מפרישים כמות נכרת של פסולת אורגנית למי האקווריום ולכן יש צורך במסנן חזק ויעיל. מעבר לכמות מסויימת, הדגים לא מעכלים חלק ניכר מהמזון העודף שהם אכלו ואת רובו יפרישו למי האקווריום לאחר שהם מיצו ממנו כמויות פחותות יחסית של חומרי הזנה. לכן מומלץ להאכיל כמויות זהות בכל יום בערך באותה השעה.
ככלל, הדגים אמורים לסיים את כל המזון הנראה באקווריום בתוך פחות מ-15 שניות מהרגע בו הכנסנו את המזון לאקווריום. במידה ונשארה כמות מסויימת אחרי פרק זמן זה, למחרת יש להפחית את כמות המזון.
אחד ממאפייני ההתנהגות הטיפוסיים של ציקלידים הוא היותם תוקפנים במקצת כלפי דגים אחרים ולרוב יוגדרו כדגים טורפים למרות שמבחינת תזונה רכיבי האוכל שלהם מגיעים פחות מן החי ויותר מהצומח.
הם יסתדרו עם דגים אחרים מהמשפחה הכללית שלהם וגם עם רבים אחרים ממשפחות שונות. התאור הכללי שעלינו לחפש הוא שילוב של מהירות, גודל וסנפירים – כלומר, ככל שהדג גדול יותר, מהיר יותר וסנפיריו קטנים יותר ומתנפנפים פחות, כך גדלים סיכוייו להצליח לחיות בשלום באקווריום. דוגמאות טובות לדיירים שאינם מקורבים לרוב האוכלוסייה באקווריום הם שוונפלד, סילבר דולר, מונו, סקטפגוס ורבים אחרים.

מיכל מואר בחדר חשוך עם ציקלידים

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף