Pages Navigation Menu

בחירת מערכת אולטרה סגול לאקווריום והשוואה בין מוצרי UV

כמו במוצרי אקווריום שונים, גם החלטה לגבי סוג וטיב מערכת החיטוי שתחברו לא תמיד תהיה קלה, ינשם סוגים שונים עם יתרונות וחסרונות שונים לכל אחד מהם. במאמר הזה נשפוך קצת אור על הסוגיה ונהפוך את בחירת מערכת האולטרה סגול החדשה שלכם למשימה קלה וחשוב יותר – שתסתיים בהחלטה נכונה.

איך למעשה עובדת יחידת אולטרה סגול באקווריום?

כל יחידות האולטרה סגול פועלות בצורה זהה בעיקרה – העברת מים אורגניים (מי אקווריום או מי בריכה – מים שיש בהם בעלי חיים או צמחים) דרך מיכל גלילי לרוב שבתוכו קיימת נורת אולטרה סגול המקרינה את המים העוברים סביבה.
לרוב המתקן כולו הוא מעין צינור עבה, שבתוכו גליל זכוכית קוורץ. גליל הזכוכית מפריד בין החלק בו נמצאים רכיבי החשמל של היחידה ובין מי האקווריום האמורים לעבור חיטוי.
ישנן תצורות שונות של מערכות חיטוי אלו אבל כל הדגמים עובדים בצורה זהה. ההבדלים נובעים מאיכות החומרים ומאורך הדרך אותה עוברים המים וממשך החשיפה כאשר הם נמצאים תחת ההשפעה של נורת אולטרה סגול.

השפעת מדינת הייצור על איכות המוצר

המדד הראשון שחשוב לבדוק כשמביטים על יחידת UV לאקווריום ורוצים לבחור בין המוצרים השונים הוא מדינת ייצור היחידה. בבדיקת פשוטה של ארץ הייצור ניתן להסיק לרוב מה תהיה איכות החומרים שעשו בהם שימוש.
קיימים שני הבדלים עיקריים: איזו חברה מייצרת את הנורה ואיכות החומרים מהם בנוייה היחידה כולה.
חברת פיליפס למשל, יצרנית הנורות הגדולה, מייצרת נורות UV מכל גודל אפשרי באיכות גבוה מאוד, אלו נורות המיצרות אורך גל על סגול המסוכן לעור ולעיניים הנקרא UVC. זהו הסוג הטוב בעולם של נורות אולטרה סגול ולמעשה רוב החברות המייצרות יחידות חיטוי מבוססות אולטרה סגול לאקווריום, עושות שימוש בנורות שהן רוכשות מחברת פיליפס. חברת פיליפס אינה מייצרת יחידות UV לאקווריומים.
קיימים כמה מפעלים גדולים ליצור גופי UV בעולם, עם זאת ניתן לחלק את הסוגים הרבים לשתי קבוצות עיקריות: אלו המיוצרות במזרח (לרוב בסין) ואלו המיוצרות במערב (לרוב בגרמניה).
ההבדלים בין יחידה גרמנית וסינית באים לידי ביטוי באיכות החומרים וביעילות הנורה ולבחירה יהיו השפעות משמעותיות על איכות המים במיכל.
היחידות האיכותיות (ארה"ב ואירופה) משלבות לרוב שרוול קוורץ שבתוכו פועלת הנורה מבודדת ממגע עם מים. ככל שאיכות הקוורץ של השרוול גבוהה יותר, כך כמות הקרינה הנחסמת על ידי השרוול קטנה יותר. חלק מהיחידות המיוצרות במזרח עושות שימוש בשרוול זכוכית המיוצר מזכוכית רגילה, כלומר, זכוכית שחוסמת באופן טבעי כ-50% של קרינה (מסיבה זו אנו משתזפים הרבה פחות דרך שמשת הרכב למשל).
בנוסף, הנורות המיוצאות במזרח לא חזקות באותה מידה כמו הנורות האיכותיות ולא תמיד מפיקות את אורך הגל הספציפי הידוע בתור "משמיד החידקים" ((Germs Killer – 254 NM הפועל היוצא מכך הוא רמת קרינה שונה שהנורה מפיקה. השילוב של נורות איכותיות ושרוול שאינו מסנן קרינה יוצר יחידות חזקות במיוחד שעולות כמה מונים באיכותן ביחס לאלו המיוצרות במזרח.
לצערינו לא משנה כמה נבדוק ונחפש, אין אפשרות למצוא שילוב מנצח בין מוצר איכותי למוצר זול. אם נתקין נורה איכותית ביחידה עם שרוול זכוכית פשוט תיחסם חלק מהקרנה המופקת מהנורה. אם נתקין נורה ירודה מבחינת איכות ביחידה איכותית הקרינה שתיצור הנורה לא תיחסם אומנם, אבל נקודת ההתחלה תהיה נמוכה יותר.
בסופו של דבר, המוצרים האיכותיים ביותר משלבים שרוול קוורץ (הצינור השקוף בתוכו ממוקמת הנורה עצמה) עם נורה עשוייה קוורץ. בצורה זו, יש יעילות של מעל ל95% אחוזים בייצור הקרינה ולכן יש אפשרות להשתמש בפחות יחידות UV בכדי לקבל יעילות שווה.
דוגמא למערכת אולטרה סגול של חברת DELTEC איכותית במיוחד ניתן לראות כאן.

כמות תאורה בסביבת האקווריום ובתוכו

הנחה הייסוד לדגשים הבאים היא אקווריום עם רמות ניטראט ממוצעות ללא צמחים חיים (גדילת ירוקת ממוצעת). רוב בעלי האקווריומים שמתקינים מערכת UV חושבים בראש ובראשונה על הפחתה משמעותית בכמויות הירוקת באקווריום.
מסיבה זו לפני שרוכשים יחידת חיטוי צריך לקחת בחשבון כמה אור מקבלים מי האקווריום ביממה. בתוך האקווריום התאורה תנבע מגופי התאורה שהותקנו בו – כמות הנורות ומחוצה לו התאורה תנבע מאור היום ומתאורה מלאכותית בסביבתו.
ככלל, ככל שיותר אור יגיע לאקווריום, כך הירוקת תתפתח מהר יותר ובכמות גדולה יותר וההיפך.
באקווריום ריף תידרש מערכת UV חזקה יותר בגלל התאורה וחומרי ההזנה שבמים ובאקווריום מרין, תידרש מערכת UV חלשה יותר מהסיבה ההפוכה.

בחירת מערכת UV באקווריום מים מתוקים ובבריכות נוי

במקרה הזה הבחירה הרבה יותר קלה מהסיבה שמערכות UV מאוד יעילות בסביבה של מים מתוקים.
בבריכות נוי יש לבדוק את יעילות היחידה ביחס לנפח המים כפי שמצויין על האריזה, לחלק בשתיים וזו בערך היעילות של המוצר בארץ ישראל לצרכן הישראלי.
באקווריומים של מים מתוקים ללא צמחיה שבהם כמות תאורה בסיסית מספיקה מערכת UV קטנה יחסית, אך באקווריום צמחייה, ישנם שני גורמים המשפיעים על הבחירה ביחידה המתאימה והם כמות תאורה ודשן צמחים.
בסביבת הצמחייה החיה הכרחי שתהיה רמת תאורה גבוהה באופן יחסי מהסיבה הפשוטה – צמחים זקוקים לאור. בנוסף, על מנת להגיע לאקווריום יפה ומרשים, יש צורך לדשן את האקווריום אחת לכמה ימים בחומרי הזנה לצמחים. לצערינו, הירוקת ניזונה בדיוק מאותם החומרים שהצמחים ניזונים ולכן באקווריום צמחיה מומלץ לבחור ביחידת UV קצת יותר גדולה – כל זאת וקיימת בעית ירוקת מלכתחילה, לרוב מגיעים לאיזון שבו פוספאט וניטראט נמדדים בכמויות קטנות וזה משפיע על הכמות הנוצרת.
חשוב לציין כי בטיפול נכון באקווריום צמחייה כמעט ולא תיווצר ירוקת בגלל האיזון הנכון שהצמחים החיים עוזרים לייצר. עדין ישנה משמעות גדולה למערכת UV בהשמדת מחלות וטפילים כמובן.
בנוסף, במקרה של בריכות דגים חיצוניות, חשוב להתייחס אל הנתונים הרשומים כנתוני אמת רק באירופה. בישראל, הזוית בה השמש פוגעת בקרקע מגיעה לזנית (מצב בו זוית הפגיעה היא 90 מעלות בדיוק – קרינה מירבית) ולכן חזקה יותר. יש צורך במערכתUV חזקה יותר על מנת לתמוך בנפח מים נתון.
לכן, מומלץ להתייחס לכיתוב על המוצר כאל נתון שלא תמיד יהיה מדוייק באיזורינו.

בחירת מערכת UV לאקווריום מים מלוחים

כמו לפני כל פריט ציוד לאקווריום, מומלץ לעשות סקר שוק קטן לפני שמקבלים החלטה בנושא. בדומה לפריטים רבים, גם כאן ישנם הבדלי מחירים ואיכויות גדולים מאוד בין המוצרים הקיימים בשוק הישראלי.
הנתון החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון בבחירת מערכת טובה שתעבוד בסביבת מים מלוחים הוא רמת ה-UVT באקווריום.
באופן טבעי, רמת המינראלים המומסים באקווריום מים מלוחים גבוהה מאוד, זאת בגלל כמויות המלח שעלינו לשמור כדבר שבשגרה. ככל שמים מכילים יותר מומסים (מלח, קלציום, מינראלים שאנו מוסיפים דרך קבע לאקווריום וכדומה), כך רמת הUVT תהיה נמוכה יותר ויעילותה של היחידה תהיה פחותה.
לכן יש לבחור יחידה חזקה במיוחד שתיתן מענה סביר מבחינת חיטוי למים.

נפח האקווריום כנתון חשוב לבחירת UV

לרוב על האריזה של המוצר רשום מהו נפח המים המירבי שיחידת אולטרה סגול זו יכולה לתמוך מבחינת חיטוי במים מתוקים בלבד. חשוב לקחת בחשבון כי הנחת היסוד של היצרנים היא שהאקווריום מאוכלס בצפיפות נמוכה כמו שנהוג לעשות באירופה. רוב חובבי האקווריומים בעולם מסתפקים בכמות קטנה של דגים ביחס לנפח האקווריום. לרוב הצרכן הישראלי, ויש שיטענו שבצדק, אוהב לאכלס את האקווריום ולהגיע לעומסים ביולוגיים גבוהים באופן יחסי לנפח האקווריום אשר ניתן למצוא באיזורים אחרים בעולם.
מאחר ואין באפשרותינו להגיע לתנאים של עודף חיטוי בסביבה של מים מלוחים, ההמלצה היא לרכוש מערכת גדולה במיוחד. אין נתון מדוייק שיגיד לנו בדיוק מהי מערכת החיטוי המתאימה לאקווריום שלנו – לרוב, אם נחלק את הנתון שרשום על האריזה בשתיים נקבל מדד קרוב יותר לחוזק מערכת החיטוי הדרושה לנו למים מתוקים, ואם נחלק את הנתון בשלושים נקבל מספר הקרוב יותר למציאות של אקווריומי מים מלוחים.
חשוב לציין כי כל ההתיחסויות על אריזת המוצר במערכת UV מתייחסות לאקווריום עם מערכות סינון מצויינות. מערכות סינון ירודות פוגעות באופן משמעותי ביכולת היחידה לחטא מים.

האם יש דבר כזה יותר מדי חיטוי באקווריום על ידי אולטרה סגול?

התשובה המהירה היא לא. מאחר ואין זליגה של חומרים למערכת למעשה לא משנה כמה נחטא את המים. בניגוד לאחת הדעות באינטרנט, אין סכנה "להרוג את הבקטריה" באקווריום. מאחר ולמעלה מתשעים אחוזים מהבקטריה מצויים על שטח פנים כלשהו (מדיה ביולוגית של מסנן, צנרת, סלעים, חול, דקורציה וכדומה). גם אם 100% מהבקטריה המרחפת שבאקווריום תיכחד, הסביבה לא תקרוס מבחינה ביולוגית מאחר ועדין יש את 90% הנותרים מכלל הבקטריה שבאקווריום והיא זו שהתיישבה על פני שטח כלשהם (סלעים מדיה וכו').
עם זאת, בתחילת דרכו של האקווריום, ספירת הבקטריה נמוכה מאוד וחלק חשוב מיכולות הסינון של האקווריום נמצא מרחף במים. לכן, אם אין לחץ להכניס דגים לאקווריום, מומלץ לא להפעיל חיטוי אולטרה סגול בזמן זה. לאחר מכן יש להתחיל להעלות את שעות העבודה של היחידה על ידי חיבורה לטיימר והוספת שעת עבודה כל יום.
ישנו יוצא מן הכלל אחד להכללה שאין דבר כזה שימוש יתר מUV במים.
תחת תנאים מסויימים באורכי גל מסויימים, חשיפה של מים אורגניים לאולטרה סגול יכולה להפוך ניטראט לניטריט. במצב זה, חומר שאינו מסוכן לדגים אך מצוי בריכוזים גבוהים מאוד באקווריום יכול להפות לרעל אורגני חזק במיוחד שמספיקים ריכוזים נמוכים מאוד ממנו בכדי להתחיל לגרום לתמותת דגים.
אין חשש שאירוע שכזה יקרה באקווריומים שלנו מאחר ואורך הגל הדרוש להליך פוטו-ביולוגי זה הוא 185 NM שהוא אורך גל שלא עושים בו שימוש בענף כלל.
הבהרה חשובה: בהחלט אפשר להגזים במינונים עם שיטות חיטוי אחרות כמו אוזון או שימוש בחומרים מחטאים, אך בשימוש בעל סגול אין סכנה שכזאת בשימוש בציוד תקני לרגיל לאקווריומים.

בעשרים שנים האחרונות נעשה שימוש ביחידות החיטוי לאקוורימים ולבריכות נוי, היתרון העיקרי של מחטאים אלו היה נעוץ בעובדה שלמעשה לא נכנסים חומרים כימיים לאקווריום או לבריכת הדגים. כל פעולה החיטוי מתבצעת בתא קטן יחסית לגודל מיכל המים ולא יכולה "לזלוג" למיכל האורגני.

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף