Pages Navigation Menu

צמחים חיים באקווריום

צמחים חיים באקווריום

אם מראה של יער עד טרופי הוא מה שאתם מחפשים כשאתם מתכננים אקווריום, בחירה טבעית תהיה אקווריום של צמחים חיים או אקווריום צמחייה כפי שהמכלול לרוב נקרא.
רבים יטענו כי זוהי פיסגת המים המתוקים מבחינת היוקרה והיופי של המיכל. עצם השילוב בין עשרות צמחים בשלל גוונים עם דגים שיסתובבו ביניהם מייצר אלמנט שאי אפשר להתעלם ממנו.

כמות הזמן האמיתית שיש להשקיע באקווריום צמחייה

על מנת להגיע לרמות הגבוהות ביותר של גידול צמחים חיים, יש צורך בתשתיות מסוימות שלרוב ההשקעה בהן תהיה חד פעמית. בניגוד לאקווריום של מים מלוחים, למשל, העלות החודשית נמוכה במיוחד והלקוח בעצמו יכול לקבוע מה תהיה רמת ההשקעה שלו מבחינת זמן שייאלץ להשקיע באקווריום. כלל האצבע הוא פשוט מאוד – ככל שקצב הגידול של הצמחים איטי יותר, כך הטיפול התקופתי בהם יפחת וההיפך. משפחות הצמחים מהירי הגדילה ידרשו השקעת זמן רבה יותר מאשר הזנים איטיי הגדילה. זאת מכמה סיבות, הראשונה בהן היא הגיזום הדרוש לצמחים – ישנם זני צמחים שאם לא יגזמו אחת לשבוע, הם ללא ספק יגיעו לפני המים וימשיכו להתפתח ובכך למעשה יחשיכו את האקווריום מאחר והם יכסו את פניו. מצד שני, באקווריום צמחייה המכיל צמחים מתונים יותר מבחינת קצב ההתפתחות שלהם לא ידרוש יותר מכמה דקות בחודש ולעיתים הטיפול יכול להסתכם בכרבע שעה בחודשיים.

שילוב של צמחים חיים וגזע טבעי

החשיבות הגבוהה של יחס דגים/צמחים באקווריום

ישנה דרך עבודה חשובה שאם חובב האקווריומים יעבוד על פיה, הפרס שלו יהיה אקווריום צמחיים מרהיב ביופיו שייצר הבזק של צבע ירוק עז לכל מי שיתבונן בו.
הסוד הלא כל כך כמוס הוא לשמור על יחס דגים נמוך באופן יחסי לנפח המים באקווריום. באקווריומים גדולים בהם צמחים חיים רבים ודגים מעטים, התפתחות הצמחים היא הנכונה והמרשימה ביותר.
לא תמיד הלקוח הישראלי (ולעיתים בצדק) יסכים עם הרעיון של מיעוט דגים באקווריום, חשוב לציין כי לא מדובר באיכלוס אקווריום בנפח של כאלף ליטרים בעשרה דגים בלבד, הקו המנחה הוא לא להעמיס יתר על המידה. במילא בסביבה זו הצמחים הם העיקר ולא בהכרח הרקע – כמו באקווריום ציקלידים למשל.
לרוב, המחזה של העיצוב הטבעי והירוק בשילוב עם כמות סבירה של דגים ייצור אקווריום צמחים חיים מרשים וברמה גבוהה מבחינה עיתובים וביולוגית.
צמחים חיים ממגוון סוגים עם מצע חום

ההשקעה הראשונית בציוד חשובה מאין כמותה להצלחת האקווריום

עיקר ההשקעה בציוד בשונה מהפריטים שבמילא ימצאו בכל אקווריום מים מתוקים מתחלקת לכמה מחלקות: מצע, מערכת 2CO, תאורה וחומרי הזנה.
ישנם כמה סוגי מצע אפשריים, בעבר נעשה שימוש רק בדשן תת קרקעי שהונח בזהירות מתחת לחצץ הרגיל. הדשן מכיל חומרי הזנה שהשורשים ניזונים מהם.
כיום, הבחירה הנכונה והמקצועית תהיה מצע אחיד המחליף את השילוב בין דשן ובין חצץ. המצע של טאקאשי אמנו נחשב לאיכותי במיוחד ובחברת א.א אקווריומי אורי עושים בו שימוש תדיר. בנוסף לחומרי הזנה וייצוב ערכי הגבה (PH) של המים, הרכיבים שבמצע הופכים לחומרי הזנה עבור הצמחים ומפרקים חומרים אורגניים – בכך מפחיתים את העומס הביולוגי על האקווריום.
זמינות בשוק היום מערכות 2CO שונות המספקות לאקווריום את אותו הדבר – פחמן דו מחצני בפיעפוע ישיר. על ידי הזרמת חלשה של בועות 2CO דרך מפעפע (דיפיוזר) מחולקות הבועות הגדולות של הגז לבועיות קטנטנות בעלות שטח פנים גדול יותר משטח הפנים של הבועות הגדולות. מי האקווריום מועשרים הגז הדרוש להתפתחותם התקינה של הצמחים. ישנן מערכות המנטרות את רמות הגז הניפלט על מנת למנוע צניחת PH באקווריום כתוצאה משימוש מוגזם בגז, וישנן כאלו המחוברות לטיימר (שעון שבת) המפסיק את הפעולה בשעות הלילה.
תאורה נכונה היא הבסיס הראשוני בגידול צמחים באקווריום ולכן יש לסעיף זה חשיבות גבוהה. ישנן נוסחאות שונות לעוצמה ההארה ביחס לנפח המים באקווריום אך הן אינן מדוייקות במיוחד מאחר ולכל משפחת צמחים יש דרישות הארה שונות. חשוב להתקין תאורה מספקת וכמות הנורות הדרושות תיקבע על ידי מומחי החברה בהתאם לתיכנוני הלקוח מבחינת זני צמחים.
אין מה להאריך בהקשר של חומרי ההזנה – אלו הם מינראלים וחומרי הזנה שונים שנועדו לדמות את רמות העושר המינראלי הגבוהות המצויות בסביבת הגידול המקורית של הצמחים בטבע. ניתן להוסיף את החומרים אחת לשבוע או חצי מהכמות השבועית פעמיים בשבוע – כך ניתן ליצור צריכה נכונה יותר של התוספים מצד הצמחים החיים באקווריום.

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף