Pages Navigation Menu

הורדת ניטראט ופוספאט באקווריום על ידי ביו פלטס

בשלוש השנים האחרונות נכנס מסנן חדש להורדת ניטראט ופוספאט לשוק המושתת למעשה על מדיה מיוחדת אשר חייבת לרחף בריאקטור כלשהו, שם המדיה הוא ביו פלטס ונכון להיום היא מיוצרת על ידי חברות שונות תחת שמות מותג שונים.
במאמר זה יובא הסבר לגבי דרך פעולתה של המדיה החדשה יחסית הזו, ההבדלים בינה לבין שיטות הורדת ניטראט אחרות וכמובן ניתן לקוראים להנות מהניסיון המעשי שלנו על ידי סירטון קצר בנושא. ידוע לנו כי בכתיבת מאמר זה ואחרים אנו למעשה מלמדים את המתחרים שלנו כיצד פועלים המוצרים אותם הם מוכרים – יותר חשוב לנו להעביר את המידע לבעלי האקווריומים בארץ מאשר למנוע מידע טכני ומדעי ממחרינו.

למה ניטראט בכלל עולה כל הזמן באקווריום?

איזה אקווריומיסט של מים מלוחים לא שאל את עצמו את השאלה הזו מיליון פעמים לפחות, הקרב להורדת הניטראט קיים בערך מאז שקיימת בדיקת הניטראט. אם נרצה להסביר זאת בקצרה אפשר לטעון כי הניטראט נוצר כתוצאה מסוף מחזור החנקות האירובי, אמוניה שמתפרקת לניטריט שבתורו מתפרק לניטראט.
אז למה מתחיל המחזור הזה בכלל? התשובה פשוטה מאוד – כל פעילות שמשלבת חומרי הזנה באקווריום תייצר בסופו של דבר ניטראט ברמה זו או אחרת. מזון דגים יבש, אוכל קפוא, חומרי הזנה אורגניים לאלמוגים שחלק מבעלי הריף נותנים, ארטמיה מובקעת וכדומה.
עד לפני כמה שנים הדרך להימנע מרמות ניטראט גבוהות היתה להמעיט בחומרי ההזנה שאנו מכניסים לאקווריום בכל צורה אפשרית בין אם זה על ידי האכלה מאוד מצומצמת של הדגים, דרך מינונים מדוייקים של תוספים לאלמוגים וכלה בניסיונות להוציא חומרים אורגניים שליליים מהמערכת לפני שהם הופכים לניטראט. פורק חלבונים חזק ומסנן מכאני יעיל היו התחלה בכיוון הנכון להשגם המטרה הזאת.
ישנה גם צריכה מסויימת של ניטראט באקווריום באופן טבעי על ידי חסרי חוליות וסלעים חיים, הבעיה שברוב האקווריומים אין עשרות קילוגרם של סלעים חיים אלא ישנה מסלעה של סלעים יבשים ואולי כמה סלעים חיים בתוספת.

ממה עשוי ביו פלטס ולמה הוא נחשב למוצר מהפכני

כמו מוצרים רבים בתחום האקווריומים, ביו פלטס התחיל את דרכו כמוצר מחוץ לענף וחדר אליו בגלל תכונותיו הייחודית שנחשבות למהפכניות בתחום.
השם המדעי של תרכובת הביו פלטס הוא Polyhydroxyalkanoates שהוא למעשה פולימר סינטטי מתכלה הפועל בשיטת מינון פחמני אורגני מבוקר. מילים מפוצצות ממש! מה זה אומר בכלל?
פולימר זה, לאחר ייצורו, מסוגל לשחרר באופן מבוקר והדרגתי מינונים מדוייקים של חומר פחמני למים תחת תנאים מסויימים. חומר פחמני זה, בהתקיים כמה תנאים חשובים שהם היותו בתוך ריאקטור מצע מרחף והזרמת המים המופקים ממנו לפורק חלבונים חזק, מזין בקטריה אירובית המסוגלת לקשור אליה ניטראט ופוספאט כחלק מתהליך ההתפתחות שלה. לאחר מכן, פורק החלבונים מוציא את הבקטריה ממי האקווריום ולכן במערכות עם ביו פלטס ניתן להבחין בנוזל עכור ומרוכז מהרגיל בעל ריח מאוד מובהק בכוסית האיסוף של פורק החלבונים.
רוב האקווריומיסטים לא יודעים זאת, אבל ביו פלטס עושה בדיוק מה שעושה "שיטת הוודקה" אבל בצורה פחות משעבדת, יותר מדוייקת ומבוקרת ועם תוצאות טובות יותר.
כל זאת מהסיבה הפשוטה שהפולימר מתכלה באופן קבוע, מבוקר ומדיד והופך את עצמו לחומרי הזנה לבקטריה החיובית המתפתחת מהם.
חשוב מאוד לציין – אם הביו פלטס לא מרחפים בתוך הריאקטור, או אם פורק החלבונים לא יעיל מספיק, תהיה התפרצות של אצות כתוצאה מעלייה של ניטראט ופוספאט באקווריום (אצות חומות וסגולות) בגלל שבהעדר שני התנאים שצויינו לעיל הביו פלטס למעשה מייצרים חומרי הזנה לאצות הללו ומתקבלת פעולה בדיוק הפוכה מהרצוי.
פורק חלבונים טוב ובדיקת וויזואלית שהמצע מרחף כהלכה מדי כמה ימים ימנעו את הבעיה הנדירה הזאת.

מציל האקווריומים החדש הוא ביו-פלטס

קשה להאמין אבל מוצר הפלא הזה מגיע להציל לנו את האקווריום מתעשיית טיהור השפכים, לראשונה עשו שימוש בתגלית החדשה שנקראה ביו פלטס במפעלי טיהור שפכים ענקיים על מנת להזין בקטריה ביולוגית המפרקת ניטראט ופוספאט על מנת להפוך מי שפכים למי קולחין ולבסוף למים תעשייתיים ואפילו למי שתייה אחרי כמה תהליכים נוספים.
על ידי תהליך של התפרקות מבוקרת של חומרי הזנה למערכת בשילוב עם פורק חלבונים איכותי, ניתן להוריד באופן משמעותי את רמות הניטראט והפוספאט באקווריום מבלי להתחיל לשבור את הראש עם חומרי ספיחה והחלפות מים גדולות שיכולות לסכן את הריף.
הביו פלטס קיים רק כמה שנים בשוק העולמי ורק לאחרונה הגיע לישראל וכבר מתחיל לשנות את הרגלי הצריכה בתחום.
די בעובדה שניתן לטפל בשתיים מהבעיות המציקות ביותר לכל אקווריומיסט שהן ניטראט ופוספאט כדי לייתר לחלוטין מוצרים אחרים שמחירם גבוה יותר בעליל ויעילותם פחותה.
בנוסף לכך, תוצאי הלוואי של המסנן שהם בעיקר בקטריה מתה הקושרת אליה מולקולות של ניטראט ופוספט הם חומרים המזינים ספוגים, אלמוגים ושאר חסרי חוליות. כך שבנוסף לניקיון הפיסי והביולוגי שאנו מקבלים במיכל, יש לנו סוג נוסף של מזון המגיע למים ומזין את כל חסרי החוליות באופן מסויים.

התקנת מסנן ביו פלסטיק באקווריום בצורה המקצועית ביותר

כמו בכל פריט ציוד במערכת התמיכה שלנו, חשוב לחבר את היחידה החדשה בצורה המקצועית ביותר על מנת לקבל את מידת היעילות באקווריום שתתבטא בכל השינויים החיוביים שדיברנו עליהם עד כה.
ראשית, יש לדאוג שלכלוך מכאני לא יגיע למסנן הביו פלסטיק משום שלכלוך עלול להצטבר על הכדורים ולפגוע בפעולה שלהם במקרה הטוב או ליצור התאגדות לא רצויה של מדיה במסנן (Clumping) אשר תימנע מהתקנה ותיפעול נכונים של היחידה. כל שעלינו לעשות הוא למקם הת כניסת המים למסנן אחרי מדיה הסינון המכאנית.
שנית, מומלץ מאוד לשרשר את פורק החלבונים ישירות אל מסנן הביו פלסטיק כדי ש100% מהמים הנפלטים ממנו יעברו פריקת חלבונים. הסיבה פשוטה מאוד – כתוצאה מדרך הפעולה של היחידה, חומרים אורגניים רבים יוצאיה ישירות ממנה והמקום הטוב ביותר עבורם הוא פורק החלבונים שיוציא לכוסית כ-80% מכל המסה הביולוגית בכל מחזור.
ועצה אחרונה – למרות שההוראות היצרן ממליצות על 100 מ"ל לכל 100 ליטרים, אנו ממליצים להתחיל במינונים הרבה יותר קטנים. יש להתחיל ברבע מהכמות למשך חודשיים ואז, באמצעות ערכת בדיקות טובה, למדוד את כמות הניטראט והפוספאט במים. השאיפה היא להגיע לרמות של פחות מ-10 PPM ניטראט ופוספט ברמה הפחותה מ-0.05 PPM. אם בתום תקופה של חודשיים אתם מבחינים בירידה של המדדים השליליים אך לא הגעתם לידע שצויין למעלה, ניתן להוסיף עוד כמות קטנה של מדיה ולהמתין עוד חודשיים להתבגרות מלאה.

תופעות לוואי בפעולת מסנן הביו פלסטיק באקווריום ודרכי התמודדות

התוספת האחרונה באקווריום מבחינת ציוד תמיכה היא המסנן החדש ובהינתן תנאים מסויימים אנו עלולים לחוות תופעות לוואי מסויימות שעשויות להתפרש כמצב שלילי שלא בצדק. כאן ניגע בשתים מהן ובדרכי ההתמודדות איתן, בכל שאלה אתם מוזמנים ליצור קשר ולקבל מידע מלא על הנושא.
ניתן לחלק את סוגי המיכלים בהם מרכיבים מסנן ביו פלסטיק לשני סוגים עיקריים – מיכלים חדשים ומערכות מים מלוחים וותיקות. אם האקווריום שלכם צעיר יחסית בן פחות מחודשיים, רוב הסיכויים שלא תשימו לב לשום שינוי ורק תיהנו מהרכש החדש.
לעומת זאת, אם כבר ישנו וותק של חודשים או שנים למערכת, צפויום לכם כמה שינויים שהם אומנם בלתי מזיקים אך יש לישם עליהם את הדעת, לא משנה באיזו דרף פעולה תינקטו, הבעיות לכאורה יעלמו תוך כמה חודשים.
הראשון הוא הגברה משמעותית של הפסולת המכאנית והתרחיפים החופשיים המסתובבים במים. אם לפני התקנת היחידה ניקיתם או החלפתם את המדיה המכאנים אחת לשבוע או שבועיים, עכשין ייתכן כי בכל יום או יומיים תאלצו לטפל בסוגיה. הסיבה לכך היא התפרקות החומרים השליליים הדבוקים לסלעים כבר כמה חודשים או שנים ועכשיו הם מתנתקים מהם והופכים לתרחיפים במים. חשוב לדעת – למרות שהחומרים הללו אינם צריכים להיות במים, הם לא יכולים לגרום לנזק ביולוגי, עיקר החיסרון שלה הוא אסטתי.
הפיתרון הוא הגברת יכולת הסינון המכאני או פשוט סבלנות – ככל שנוציא יותר מהחומרים האורגניים החוצה של ידי החלפת או ניקוי המדיה המכאנים בפילטר, כך יגבר קצב הניקוי של הסלעים.
השינוי השני הוא הגברת קצב הפעולה של פורק החלבונים שבשל התגברות הפעילות הביולוגית במערכת וכתוצאה מהסיבה הראשונה פעולת ההקצפה תיכנס להילוך גבוהה לתקופה מסויימת. יכול להיות שיידרש ניקוי של כוסית איסוף הפסולת פעם ביומיים ולכן יש לשים לב למפלס החומר בתוכה.
בנוסף לכך ושוב כפועל נגזר של הפעילות התקינה של הביו פלסטיק שהתבגרו, ייתכן ריח מורגש של יוד בסביבת האקווריום שעלול להיות לא נעים. הדרך הפשוטה לטפל בבעיה היא פשוט לשטוף את הכוסית של פורק החלבונים.

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף