Pages Navigation Menu

מחולל אוזון לאקווריום – אוזונייזר

שימוש לאוזון באקווריום:
מאמר זה מתייחס לשימוש של אוזון במקורות מים אורגניים שהם אקווריומים ובריכות של מים מתוקים ומים מלוחים בלבד. קצרה היריעה מלהכיל את התכונות הכימיות של האוזון והשפעתו על חומרים שונים ולכן לא נתייחס להיבטים אלו במאמר זה.

אוזון באקווריום

השימוש באוזון באקווריום יעיל מאוד בידים הנכונות. אצל חובבנים (או, גרוע יותר, חובבנים המדריכים אחרים) יכול האוזון להכחיד אקווריום שלם. גם אם יצרן האוזונייזר לא ציין את הסכנות הטמונות בשימוש במוצר, יש להתייחס לגז כגז רעיל לכל דבר ובשום אופן לא לעשות בו שימוש ללא ידע מוקדם. גם אם המוכר שמנסה למכור לכם את המוצר אומר בפירוש שהמוצר לא מסוכן. יש לאוזון יתרונות רבים מספור – אבל אך ורק בידיים הנכונות. לכן חשוב מאוד לעשות מחקר מקדים ראוי בטרם תעשו תתקנו מחולל אוזון לאקווריום שברשותכם מאחר ושימוש לא נכון עלול לגרום לתוצאות שליליות ביותר.

מהן הסכנותשבשימוש לא זהיר באוזון באקווריום?

ראשית, הסכנות למשתמש. למרות שגז האוזון הוכרז בשנת 2003 על ידי הFDA כחומר בטוח לשימוש ברפואה, עדין יש צורך ברישיון כדי לעשות בו שימוש. רק חלק מהרופאים יוכלו לומר שהם עברו הכשרה בתחום.
הפגיעה של מולקולת האוזון בגוף האדם לא כל כך חמורה אלא אם מדובר בנשימה. נשימה של הגז עלולה ליצור גירוי בדרכי הנשימה, ירידה בפעילות התקינה של הריאה (נשימה רדודה והרגשה כאילו הנשימה אינה מספיקה – אי ספיקת חמצן ריאתי), הגברת אסטמה לסובלים מהמחלה והגברה משמעותית של הרגישות לזיהומים במערכת הנשימה (זיהומים תעשיתיים ומחוללי מחלות).
לכן, יש להימנע מנשימה של אוזון בכל כמות.
לאוזון יש גוון כחלחל בריכוזים גבוהים וריח מאוד מזוהה. ריח "של חשמל". אך בריכוזים נמוכים יחסית האוזון יהיה חסר צבע וריח. ריכוזים אלו עדין נחשבים מסוכנים לנשימה.

איך בכל זאת, עושים שימוש באוזון באקווריום באופן בטיחותי?

אנו מביאים כאן את הנקודות המשמעותיות בעבודה בטיחותית עם אוזון באקווריום.
• יש לעבוד עם ריאקטור. תא המבודד מכל המערכת שבו תתרכז פעולה האוזון. יש לתכנן זאת בצורה ששום בועה של גז לא תוכל לחזור למי האקווריום. כמו כן, לשאוף לכמה שיותר מגע בין האוזון למים העוברים בריאקטור. דוגמא טובה ופשוטה הוא פורק החלבונים. הרבה מגע עם בועות גז מבלי שמגיעות הבועות הללו לאקווריום. יש לוודא כי פורק החלבונים שברשותכם מתאים לעבודה עם אוזון (אחרת פורק רגיל יתפורר עם הזמן. כולל הצנרת).
• המים היוצאים מהריאקטור צריכים לעבור דרך שכבת פחם פעיל. שכבה זו תספח אליה שאריות אוזון העלולות להגיע לאקווריום.
• אוורור: אם יש באפשרותכם, התקינו את הריאקטור מחוץ לבית כדי ששאריות הגז לא תכנסנה לבית. אם אין אפשרות, יהיה צורך בפילטר פחם לסנן את האוויר היוצא מהריאקטור.
• עבודה עם בקר. בקר רדוקס ORP)) בודק מה איכות המים ועל פי זה משחרר או לא משחרר אוזון למערכת. בעבודה עם רדוקס האוזונייזר יעבוד רק כשרמות המים יורדות ובכך ניתן להימנע משימוש יתר באוזון.
שימוש בכל אמצעי הזהירות יבטיח שימוש נכון במכשיר שיביא לעליית רמות המים באקווריום.

אוזון ריאקטור באקווריום

לאוזון אין יכולת הבחנה בין בעלי חיים רצויים ואלו שאינם רצויים. כלומר, האוזון "יחטא" בקטריה חיובית שגדלה בפילטר כמו כן טפילי דגים שאנחנו לא רוצים במים ואפילו יפגע בדגים אם יגיע למים בצורת בועה.
לכן, יש להביא מגע של מי האקווריום עם האוזון בסביבה מבודדת ומבוקרת (ראה פסקה עליונה "בטיחות בשימוש באוזון"). שתי דרכים להפריד בין פעולת האוזון במים – שהיא חיובית, לבין מגע של בועות אוזון עם בעלי חיים באקווריום – שהוא שלילי. דרך אחת היא על ידי חיבור האוזונייזר לפורק החלבונים והדרך השנייה היא על ידי שימוש באוזון ריאקטור.
פורק חלבונים אינו מסוגל לקבל כמויות גדולות של אוזון לאורך זמן. מהסיבה הפשוטה שאוזון היא מולקולה חופשית הנקשרת לכל חומר באקווריום פרט לזכוכית. בחיבור ישיר לפורק חלבונים יתחיל תהליך איכול שבסופו ייהרסו חלק מהרכיבים בפורק החלבונים כגון הגומיות של המשאבה, הפלסטיק שמרכיב את גוף המשאבה, החיבורים ואפילו הדבק.
לכן, למרות שהיעילות של פורק החלבונים גבוהה מאוד ביצירת תגובה בין בועות האוזון ובין מי האקווריום, אנו ממליצים בחום לא לעשות שימוש בפורק מאחר ובסופו של תהליך הוא ייפגע.
אוזון ריאקטור הוא מיכל העשוי מזכוכית או מפרספקס, מיכל זה למעשה משמש כתא תגובה בין האוזון למי האקווריום, או במילים אחרות – אוזון ריאקטור.
קיימים בשוק ריאקטורים לקנייה מפרסקס שעושים עבודה לא רעה, אחת הבעיות שלהם היא שמאחר וגלילי פרספקס אינם זולים, הריקאטורים המוצעים לרוב קטנים או יקרים יחסית.
יש לציין כי ריאקטור קטן מוכן תמיד יהיה עדיף על פני עבודה ללא ריאקטור כלל.

אוזון ריאקטור מתוכנן על ידי א.א אקווריומי אורי

חברתנו מתכננת ריאקטורים בטוחים וגדולים מזכוכית, מחירם של מוצרים אלו נובעים יותר מכמות העבודה הנדרשת לבנייתם מאשר עלות חומרי הגלם כמו במוצרים הניתנים לרכישה בחנויות – לכן מתקבל מוצר יעיל בהרבה במחיר שווה לכל נפש.
אחד היתרונות הגדולים של הריאקטורים שאנו מתכננים נעוץ בעובדה שאחרי שהמים עוברים ריאקציה עם האוזון, כל חומר היוצא מהריאקטור עובר תהליך של סינון על ידי פחם פעיל. הן המים שחוטאו באוזון והן האוויר הנפלט מהמכשיר. כל מה שהמכשיר דורש הוא חיבור לזרם מים מהאקווריום.
יש להתקן שתי יציאות: אחת של מי מחוטאים החוזרים למערכת והשני אגזוז פליטה לשאריות גז אותן סופחים על ידי שימוש בפחם פעיל.
ריאקטור שונה מתוכנן לפלוט את עודפי הגז מחוץ לבית במקרים ובהם המסנן ממוקם בתוך הבית והלקוח מעוניין לא להחליף גם שם פחם. בכל דרך האוזון לא חודר לחלל הבית.
השימוש בריאקטור מתוכנן על ידי חברתנו מספק ריאקציה (תגובה) חזקה ביותר של מי האקווריום עם האוזון מבלי להחדיר אוזון בבועות או אוזון מומס חזרה לאקווריום. התוצאה היא חיטוי מושלם של המים. השימוש בריאקטור המתוכנן על ידינו יכול להפחית משמעותית או אף לבטל את הצורך ברדוקס ORP, מאחר ואוזון לא חודר למי האקווריום מעבר למגע בתא התגובה עצמו. יש לציין כי תמיד נמליץ על שימוש ברדוקס כשעושים שימוש באוזונייזר מאחר ובקר הרדוקס מהווה את המחסום הבטוח ביותר בין מי האקווריום ומינון יתר של אוזון.

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף