Pages Navigation Menu

אחזקת אקווריום מים מלוחים – מידע למתחיל

מזל טוב, לאחר התיעצויות רבות, הצעות מחיר ובירורים שונים אצל מקורות שונים, לדעתכם קיבלתם הדרכה מספקת וסוף סוף החלטתם לרכוש אקווריום מים מלוחים שכבר מזמן רציתם בבית.
אם נשתדל לתת לדגים את התנאים הקרובים ביותר שניתן לתנאים שבטבע, ניצור להם סביבת מגורים נוחה שתאריך ותנעים את חיי דיירי המיכל החדש
ישנם כמה אופנים בהם אנחנו יכולים להעלות את איכויות המים ועל ידי כך להאריך את אורך חיי האוכלוסיה ולהיות במצב של שיגשוג ולא רק הישרדות.
אם זה המיכל הראשון שלכם הרי אתם מתחילים בראישת הדרך ומן הראוי שתעשו צעדים מושכלים ולא נמהרים כשהצעד הראשו ןצריך להיות איסוף מידע אמין  שיהיה רלוונטי גם בעוד שנים רבות.
אספנו כאן תשובות לכמה מהשאלות הבוערות ביותר שאנו נשאלים על ידי לקוחות חדשים כדי שתוכלו להתחיל ברגל ימין את המסע שלכם.

קצב הצגת דגים לאקווריום יכול לעשות את ההבדל

חשוב מאוד להציג לאקווריום דגים בקצב מבוקר ומדורג בהתאם לגילן הביולוגי ואיכויות הציוד שהותקן בו. כמובן שיש דרכים רבות ואופנים רבים בהם ניתן לאכלס את המיכל, הדרך המוצעת כאן היא השמרנית ביותר ומבטיחה אחוזי הצלחה גבוהים המתאימה במיוחד לחובב המתחיל שמתנסה הנושא בפעם הראשונה. ככלל מנחה, כעבור כשבועיים שהאקווריום פעיל ניתן להכניס כמה דגים קטנים (ממשפחת הכרומיסים או האלמוגיות). עדיף להכניס להקות, כלומר כמה דגים מכל סוג ולא לפי זוגות. אם מכניסים חמישה דגים ומעלה מכל סוג הם יתלהקו וישחו יחדיו (בהתאם לסוג הדג כמובן). כעבור עוד כשלושה שבועות, תהליך ביולוגי המתקיים בכל גוף מים הנקרא מחזור החנוקת מתרחש באקווריום ובסופו המים מיוצבים באופן ראשוני.  נבצע בדיקות למים – שתי בדיקות חשובות בשלב זה: ניטריט ואמוניה: שני המדדים צריכים להיות אפס. אם רמת הרעלנים הללו טרם ירדה, יש לחכות עוד כמה ימים עד ששתי הבדיקות יתנו תוצאת בלתי מדידה, כלומר, כמות הקרובה לכלום. אם התוצאות המיוחלות הגיעו, ניתן להתחיל להכניס דגים גדולים יותר וגם אז, עדיף להיוועץ במומחה לעניין. אחרי עוד כשבועיים, אם הדגים חיים ושוחים בצורה חיונית (משחקים ביניהם ואוכלים בהתלהבות), ניתן להתחיל להכניס בכל עשרה ימים כמה דגים. אף פעם לא יותר משלושה ארבעה בכל פעם אלא אם הם קטנים.
חשוב מאוד לציין, ניתן לאכלס אקווריום בקצה מהיר יותר ולמלא אותו בדגים אך מהלכים אלו מומלצים למקצוענים או לאלו המתייעצים עם כאלו, אם אתה רוצים לשחק על בטוח, קחו את הזמן ואל תמהרו לשום מקום – זה יהיה ההבדל בין הצלחה איטית ובין קריסה מהירה ולא רצויה.

טיפים לתחילת הדרך

• כמות דגים ביחס לנפח האקווריום: אין חוק מדויק לנושא. מומלץ לתת לדגים כמה שיותר מרחב. אין רע באקווריום גדול עם מעט דגים. כמות דגים באקווריום לא מחשבים באמצעות מספר הדגים אלא באמצעות משקלם הביולוגי או ביו-מסה. שלושה דגים גדולים מעמיסים על האקווריום יותר משלושים קטנים. שוב, מומלץ להיוועץ במומחה בנושא ולא למהר.
• תנאי מים: באקווריום של מים מלוחים (דגים בלבד ללא אלמוגים) טמפ' המים צריכה להיות בטווח שבין 26 ל-28 מעלות צלסיוס. לא מפריעה לדגים טמפ' נמוכה, אבל בהחלט מפריעים להם שינויים. דגים עלולים לחלות אם טמפ' המים משתנה בין היום ללילה במקרה שאין יחידת קירור או חימום שיאזנו את הטמפ'. לכן חשוב לווסת את טמפ' המים באמצעות גוף חימום משולב בתרמוסטט. רמת המליחות צריכה להיות בטווח שבין 1.019 ובין 1.023 (זוהי אמת מידה עולמית לכמות חלקים למיליון- Particle Per Million) מידות אלו מתייחסות למידות המופיעות על מד המליחות שתקבלו ברכישת אקווריום ימי. אם אין שושנות או חסרי חוליות אחרים באקווריום, מומלץ לשמור על רמת מליחות של 1.019 רמה זו תפחית את הסיכויים של הדגים לפתח טפילים ומחלות.
• תאורה: דיירי המיכל אינם זקוקים לתאורה על מנת לחיות. אבל, הם זקוקים לה בכדי לאתר את מזונם. לכן, מומלץ לבצע את ההאכלה היומית לפחות שעה לאחר הדלקת האור ולפחות שעה לפני כיבוי אורות על מנת שלא יישאר מזון שלא נאכל. לא מומלץ להשאיר את התאורה דולקת ברציפות מאחר ומהלך זה יגביר את היווצרות הירוקת.
• תזונה: האכלה נכונה חשובה ביותר במקרה של אקווריום ימי אבל האכלת ייתר מסכנת את בריאות הדגים וצלילות האקווריום. לטובת הדגים אסור להאכיל יותר מידי. דגים אינם מתים מרעב לעולם – במידת הצורך נכנס בגופם מנגנון מיוחד המאט את פעילותם המטבולית וכך הדגים חוסכים אנרגיה. יש להאכיל פעם ביום כמות שהדגים יסיימו בתוך 30 שניות (אפילו את הפירורים הקטנים). אם נתתם כמות גדולה מידי (נשאר מזון לאחר 30 שניות), למחרת תנו כמות קטנה יותר. יש לגוון את תזונת הדגים כמה שניתן. באפשרותנו לעשות זאת ע"י רכישת מזונות קפואים (לפחות שלושה סוגים) ומזונות יבשים (לפחות שני סוגים) ובכל יום להאכיל במזון שונה. ניתן גם לערבב וביום אחד לתת כמה סוגים. רק, שוב, חשוב מאוד: לא יותר מידי!
• טיפול תקופתי: אחת לחודש יש להחליף כמות קטנה של מים באקווריום (כ-15% מנפח האקווריום) תוך כדי שאיבת רפש מהקרקעית. מומלץ לעשות שימוש במי אוסמוזה (מי ברז שעברו תהליך סינון מיוחד) בתוספת מלח מיוחד לאקווריום. החלפת המים התקופתית בשילוב עם שאיבת הרפש הסדירה תבטיח את איכות חייהם של דיירי המיכל לאורך שנים.
• אחרון חביב שהוא למעשה הראשון והחשוב מכולם: ציוד התמיכה באקווריום. ככל שציוד התמיכה יהיה איכותי ומקצועי יותר, כך הטיפול באקווריום יהיה קל יותר ואיכות המים בו תהייה גבוהה יותר. תמיד עדיף להשקיע בתחילת חיי האקווריום בציוד מתאים ולא להשקיע בדגים שעלולים למות בהעדר ציוד שכזה.

אנו נשמח לסייע בכל צורה של העברת מידע והדרכה, השירות מסופק ללא תשלום וברצון.
ניתן ליצור קשר על מנת לתאם פגישת הדרכה מול האקווריום החדש שלכם ללא כל התחייבות מצידכם.

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף