Pages Navigation Menu

טיפים שיעזרו לכם להאכיל אלמוגים באקווריום

אז הקמתם בהצלחה אקווריום ריף חדש אחרי שרכשתם את מיטב הציוד וחיכיתם כמה שבועות לסייקל מתאים. מזל טוב! אבל למרות הקלציום, מגנזיום, סטרונציום וכל שאר המינראלים האלמוגים לא מחזיקים לכם חודשים אלא רק כמה שבועות. נכון, ישנם כמה סוגי אלמוגים שאתם מצליחים לא רע איתם אבל ישנה תחושה כללית שמשהו חסר.
אם כל מה שהיה כתוב עד כה נשמע לכם מוכר, יכול להיות שיש לכם בעית הזנה של אלמוגים. יש את כל החומרים אבל משום מה הם מתים אחרי תקופה מסויימת.
חשוב מאוד לסייג את הנכתב במאמר זה – הטיפים נועדו לעזור לכם להאכיל אלמוגים ושאר חסרי חוליות, בהחלט ייתכן כי גורמים אחרים מפריעים לאלמוגים שלכם שאינם בעיות תזונה אורגנית.
במאמר זה ננסה לתת כמה עצות להאכלת אלמוגים. ישנם חומרי הזנה רבים שניתן להאכיל את האלמוגים בהם וניתן לחלק אותם לשתי קטגוריות עיקריות: תוספי מים מבוססי מינרלים כמו קלציום, מגנזיום, סטרונציום, יוד וכדומה ותוספי מים מבוססי חומרים אורגניים כמו מזון חסרי חוליות קפוא, פיטופלנקטון, זואופלנקטון וכדומה.

גיוון בסוגי המזונות של האלמוגים יכול לעשות את ההבדל

בטבע כל חסרי החוליות בכלל ואלמוגים בפרט ניזונים משלל חומרים המספקים להם את כל צורכיהם, מצב זה נוצר תודות למגוון החומרים המזינים המצויים בסביבות הגידול של בעלי החיים הללו. כמו כן, הכמויות של החומרים המזינים מתחדשות ולמעשה רק מפגעים בהם מעורבים בני האדם מסוגלים לשנות את מבנה ההזנה של איזורים ימיים שלמים ברחבי העולם.
אפשר לחלק את הרכיבים שצורכים חסרי החוליות לשתי קטגוריות שונות: חומרים אורגניים ומינראלים ויסודות.
החומרים האורגניים מצויים כמעט בכל פינה באוקיינוסים ובשלוחותיהם, המוכרים לנו ביותר הם הפלאנגטון והפיטופלנגטון שמהווים את אבני הבסיס בשרשרת המזון בכל גוף של מים מלוחים ברחבי התבל.
המינראלים והיסודות מצויים ברמות גבוהות לרוב רק באיזורים רדודים, ליד חופים ושפכי נהרות. דוגמא מצויינת היא ים סוף – זהו מפרץ צר יחסית, עם זרימה חופשית לאוקיינוס, בקו רוחב משווני יחסית ומוקף הרים בעלי תצורות גיאולוגיות מגוונות. החומרים המצויים באדמה סביב בשילוב עם התנאים של טמפ', זרימה ואור שמש מייצרים את אחת מסביבות המחייה המרהיבות ביותר בעולם הימי. ישנם בעלי חיים שאינם מצויים בשום מקום בעולם פרט למקום זה.
בסביבה שאנחנו יצרנו לנו בבית או בעסק, אם יש ספק בנוגע לכמות ההאכלה אחרי שקראתם את הוראות היצרן, הטיפ הטוב ביותר יהיה להיוועץ ולהישמע להוראותיו של בעל מקצוע בתחום. ככל שנגוון בסוגי המזונות שאנו מאכילים את האלמוגים בהם, כך יותר חומרים יגיעו למערכת ויהפכו מזון. רק חשוב לא להפריז בכמות – הרבה סוגים אך לא יותר מדי מכל סוג.

הדרך הקלה ביותר להאכלת חסרי חוליות נכונה במינראלים

כבר הזכרנו שישנן שתי קטגוריות עיקריות שניתן להגדיר כתוספים לחסרי חוליות – מינראלים וחומרים אורגניים. את התוספים הנכנסים תחת ההגדרה מינראלים ניתן להוסיף די בקלות, חישוב של נפח האקווריום וכמות הביו מסה ינתנו לנו נתון די מדוייק. לרוב תיסוף המינראלים צריך להתבצע פעם או פעמיים בשבוע. ישנו פריט ציוד שעושה זאת בשבילנו והוא משאבת המינון – מוצר זה הוא למעשה שילוב של כמה משאבות פריסטלטיות, לרוב שלוש הניתנות לתיכנות. משאבה פריסטלטית פועלת בצורה של צינור גמיש שאותו לוחץ גלגל אחת לפרק זמן שנקבע מראש. הגלגל למעשה סוחט את הצינור ומזיז את הנוזל שבו כמה מילימטרים במעלה הצינור. על ידי תיכנות קצר ניתן למנן את התוספים לאקווריום בצורה מדוייקת ופשוטה. פרט ליתרון הנוחות הברור שיש למשאבת המינון, קיים יתרון ביולוגי נוסף חשוב מאין כמוהו. מאחר ואפשר לתכנת את היחידה להוסיף כמות קטנה חומרים אחת לכמה שעות, אפשר ואף מומלץ לחלק את המינון השבועי ל-14 או אפילו 21 מינונים קטנים מבלי להוסיף בכמות – כל מינון יהיה קטן מאוד. הפועל היוצא מכך הוא גרף מינראלים ישר ולא תנודתי. בכל זמן שהוא ישנה כמות מינראלים קבועה שמתחדשת מעצמה ואינה משתנה. זהו שיקוף של המצב הקיים בטבע – רמות חומרים קבועות ורצויות. חסרי החוליות והאלמוגים ישגשגו תודות למוצר הפשוט הזה.
בעלי ריף וותיקים שמכירים אלמוגים ואת דרך הטיפול בהם נותנים תמיד עצה זהה בכל פעם שהם נשאלים בנוגע לתזונת מינראלים של אלמוגים – משאבת מינון היא מוצר שמשתלם להוסיף למערכת התמיכה.

האופן בו יש להאכיל אלמוגים בחומרים אורגניים

מיני המזונות לאלמוגים מגיעים בשלל צורות, החל ממזון קפוא, דרך נוזלים שיש לשמור בקירור לאחר הפתיחה וכלה באבקות שיש לערבב במים טרם הכנסתן לאקווריום. הטיפים שמייד ניתן לקוראים מתייחסים לכל סוגי המזונות האורגניים המיועדים לאלמוגים ולחסרי חוליות.
לפני שנאכיל, מומלץ לכבות את כל המשאבות באקווריום. זה יגביר את כמות המזון שהאלמוג יצרוך ויתן לחומרים האורגניים המזינים זמן להיקלט בסביבת האקווריום.
אז איך ליהנות ממגוון מזונות אורגניים מבלי להזיק לריף שלנו? התשובה באה בשני חלקים – מינון והאכלה ממוקדת.
המשמעות של מינון היא שגם אם לדעתכם אין מספיק מזון במערכת אין להגביר את המינון מבלי להיוועץ בבעל מקצוע מהימן בתחום. האכלה ממוקדת משמעה שאת המזון אנו נזריק בקרבה לאלמוג. ישנם כלים רבים בשוק המציעים פיתרון נוח לבעיה אך אפילו מזרק פשוט המחובר לצינור אוויר גמיש יעשה את העבודה. אנו נערבב את המזון שאנו רוצים לעשות בו שימוש במעט מים, נמלא בהם את המזרק ונסתובב באקווריום ונזכה כל אלמוג בשפריץ נדיב. בצורה זו נוכל לתת יחסית פחות מזון ועם זאת כל אלמוג יקבל יותר חומרי תזונה.

חשוב להאכיל אך במידה ולא יותר ממה שהאקווריום יכול לפרק

באקווריום, אנו מנסים להתקרב למדדים הקיימים בטבע על ידי הוספת תוספים שונים למערכת, אחת הבעיות היא שבהחלט יש דבר כזה מנת יתר. הן בתוספים מינראליים כמו יוד למשל, והן בתוספים אורגניים כמו מזון חסרי חוליות קפוא לדוגמא. עודף מזון אורגני יכול להעלות את רמות הרעלים במערכת כולה זמן קצר לאחר ההאכלה.
ככלל, ככל החומר אורגני מסויים רך יותר, כך הנזק הפוטנציאלי שלו לאקווריום יהיה רב יותר. מהסיבה הפשוטה, ככל ששטח הפנים של חומר מסויים גדול יותר, כל משך הפירוק שלו יהיה קצר יותר. והנה דוגמא: מה יכול לגרום ליותר נזק באקווריום, שושנה במשקל 200 גרם שמתה או דג במשקל של 200 גרם שסיים את חייו? התשובה היא השושנה, מאחר וכולה יכולה להתפרק במהירות לחומרים שליליים באקווריום בניגוד לדג שיתפרק לאט יותר. אותו הדין עם חומרי מזון, מזון קפוא גדול כמו ארטמיה יגרום בפוטנציאל פחות נזק למערכת מאשר מזון נוזלי המתפרק במהירות.
יחס זרימה גבוהה של סאמפ-אקווריום ופורק חלבונים חזק יכולים לתת לנו מרווח טעות שישמור עלינו מפני עליית הרעלנים באקווריום.
מסנן ניטראט ביו פלטס נותן פיתרון מצויין לעודפי המזון בכך שהוא מפרק אותם במהירות וללא התערבות מצידינו.

נתתם תוספי מזון לאלמוגים וזה מצויין, אבל למה מתפרקים החומרים הללו באקווריום?

אם התחלתם ריף אלמוגים, סביר מאוד להניח שכבר יש לכם ניסיון מסויים בכל הקשור לאקווריומי מים מלוחים. בעיקרון, עדיף לבצע האכלה של מזון אורגני לאלמוגים כפי שצויין בפיסקאות למעלה. אם נצליח להאכיל כמות קטנה ככל שניתן ועם זאת להעניק לאלמוג זמן רב ככל שניתן לקלוט את המזון, כמות המזון שלא ייקלט ויהפוך לפסולת באקוריום קטנה.
כמה שעות אחרי שהמזון האורגני נכנס למערכת הוא מתחיל במחזור החנקות והופך עד מהרה לאמוניה שהיא מהרעילים שבחומרים שיכולים להיווצר באקווריום. לשימחתינו אם האקווריום עבר סייקל כראוי, הבקטריה שניזונה מאמוניה מצוייה בכמויות גדולות במים עצמם ועל פני השטח של סלעים ומדיה ביולוגית במערכת. האמוניה תיצרך עד מהרה על יהי הבקטריה המדוברת אשר בתורה תפריש ניטריט. הניטריט פחות רעיל וגם במקרה זה ישנה בקטריה שניזונה ממנו ומפרישה ניטראט. כאן מתחילה הבעיה, אם אין פיתרון יעיל לפירוק הניטראט הוא רק יצטבר במים ויגיע לרמות שעלולות להרוג אלמוגים ושאר חסרי חוליות. בנוסף לכך ישנו פירוק לפוספאט שגם הוא נגרם על ידי חומרים אורגניים הנרקבים במערכת.
ישנן כמה שיטות להוריד את רמות הניטראט והפוספאט אבל השיטה המהירה ביותר היא החלפת מים מיידית. הבעיה שזהו פיתרון לזמן קצר מאוד מאחר והמדדים שוב יטפסו לרמות לא רצויות. לכן מומלץ מאוד לתת כמויות מדודות של מזון.

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף