Pages Navigation Menu

אולטרה סגול – המדדים המשפיעים על איכות החיטוי ומהו ערך UVT הנמדד במים

מעבר למוצר איכותי, ישנם כמה גורמים שישפיעו באופן ישיר על יעילות החיטוי, במאמר הזה ניגע בגורמים המשמעותיים ביותר מבחינתינו כבעלי אקווריום או בריכת נוי.
אחת השאלות העתיקות שהועלו עוד לפני צבירת הידע העכשווי על הנושא היא מה חשוב יותר, חשיפת המים לקרינת הUV לזמן ממושך יותר או הקרנה יעילה פחות של המים אך בזרם גבוה – נענה על שאלה זו בהמשך.
ולבסוך נתמקד בנושא חשוב מאוד לו השלכות משמעותיות על איכות החיטוי של המוצר והוא מדד הUVT – מדד שקיפות המים, איך רמת העכירות או הצלילות של המים ישפיעו על טיב החיטוי. האם למלחים ישנה השפעה מסויימת גם כן, למרות שהמים נשארו צלולים באותה המידה?

זמן חשיפה ממושך מול כמות מים רבה יותר הנחשפת לקרינת אולטרה סגול

כמו בתחומים רבים, גם כאן קיימת עקומת תמורה חשובה, שני המדדים היוצרים את העקומה הם משך החשיפה וכמות המים העוברת דרך היחידה. משך החשיפה מתייחס לזמן העובר בזמן שהמים זורמים דרך היחידה. ככל שמשך הזמן שהמים נחשפים בו לקרינה ארוך יותר, כך העיקור יהיה יעיל יותר, וככל שהעיקור חזק יותר, היחידה מחטאת בצורה יעילה יותר.
מצד שני, כמות המים העוברים חיטוי יעיל חשובה מאוד לחישוב יעילותה של היחידה. שהרי לא משנה כמה גבוה יהיה אחוז החיטוי, אם נעביר רק חלק קטן מאוד של המים מהאקווריום בשעה, יספיקו להיווצר זיהומים חדשים בקצב מהיר יותר משהיחידה מסוגלת להשמיד. לכן, השילוב המנצח הוא איזון בין משך חשיפה ובין מהירות זרימה. אין באמת חישוב מדוייק לנוסחא מאחר ולכל חברה יש את החישוב הייחודי שלה לנתונים. הגורמים שבאים לידי ביטוי הם: עוצמת הנורה, עובי היחידה, אורך היחידה, כמות המים הקיימת ביחידה, ניתוב הזרימה ביחידה. כל נתון מהווה גורם משמעותי בחישוב הזרימה הרצוי. לרוב, על האריזה של היחידה יהיה הנתון הרצוי – מה הספיקה המומלצת של מים שרצוי להעביר דרך היחידה על מנת להגיע ליעילות מירבית. ספיקה נמוכה מידי תיצור אחוז חיטוי גבוה יותר, אבל היחס של הספק יחידה אקווריום יהיה נמוך מדי ולכן החיטוי לא יהיה יעיל. מצד שני, אם הזרימה תהיה חזקה מדי, משך החשיפה יהיה נמוך מדי והחיטוי לא יהיה יעיל.

מהו ערך ה-UVT וכיצד הוא משפיע על איכות החיטוי של יחידת האולטרה סגול

והרי שאלה שישאלו חלק מהמתעניינים ביחידות אולטרה סגול לאקווריום: האם הרכב המים משפיע על יעילות היחידה גם אם בכל המקרים המים צלולים לחלוטין?
התשובה המהירה היא – כן.
ובהרחבה: בהינתן יחידת אולטרה סגול מסויימת, רמת היעילות שלה בקטילת חידקים תשתנה בהתאם להרכב המים. על מנת לדעת מה תהיה מידת היעילות של הקרנת UV על מים, אנו צריכים לדעת מה רמת השקיפות של המים – עד כמה המים חוסמים רכיבי קרינה.
אמת המידה היא Ultra Violet Transmittance או בקיצור UVT – היחס בין כמות האור העוברת דרך דגימת מים נתונה ובין כמות האור העוברת בין דגימת מים טהורה.
מים מזוקקים שעברו זיקוק משולש (רמת הזיקוק בה עושים שימוש במחקרים ביולוגיים ובמעבדות – נקראת גם Triple Distilled Water או בקיצור TDW) הם בעלי UVT של 100% ואילו מים אטומים לחלוטין לאור יראו תוצאה של 0%. מים עכורים שבהם הראות נמוכה (כמו מים אורגניים בבריכות בנות למעלה מחצי שנה שלא טופלו בUV) יכולים להגיע לרמה של פחות מ30%.
למים מלוחים, למרות שהם צלולים לחלוטין, יש בדרך כלל UVT של 75%-85%. בהתאם לסוג המלח שנעשה בו שימוש ואיכות המים מבחינה אורגנית.
מדד ה-UVT יהיה שונה לאורכי גל שונים. לכל אורך גל קיים מדד UVT שלו.
מאחר ואנו עוסקים רק בטווח "משמיד החיידקים" – NM 254, כל ההתייחסויות במאמר זה ואמרים יהיו בהקשר של אורך גל ספציפי זה.
כמו כן, המדידה שתפיק את הערך הרצוי מתייחסת למעבר האור דרך 1 סמ"ק של מים.

הפחתת ערך ה-UVT באקווריומים של מים מלוחים ומתוקים

למעשה, המינראלים שבמי הים משקפים חזרה חלק מהקרינה שמייצרת יחידת הUV. הדבר דומה למיליוני מראות מיקרוסקופיות מרחפות המשקפות חלק מהקרינה ומונעות ממנה להשפיע את השפעתה הרגילה. מסיבה זו, לא לכל קרינת העל סגול תגיעה לכל כמות המים.
גם באקוורים של מים מתוקים יכולה להימדד רמת UVT נמוכה יחסית גם אם המים צלולים כקריסטל.
מצב זה יכול לקרות במידה והמים עשירים במינראלים או שנעשה שימוש בסלעים מסיסים שיפרישו חומרים למי האקווריום.
קלציום מאבני גיר למשל, או התחמצנות ברזל (חלודה) המופיעות לעיתים כעורקים בסלעים אדומים יפרישו ברזל למים. רמות מסויימות של ברזל לא ישפיעו על הדגים, אך מאחר והן יורידו את מדד הUVT, יעילות החיטוי תושפע לרעה.
לצערם של חובבי האקווריומים ההבדל ברמת השקיפות שבין 100% ובין 80% אינם מסתכמים רק ב-20% מרמת היעילות.
הבדל של UVT 2% משמעו כמעט חצי ברמת היעילות של יחידת האולטרה סגול. כלומר, אם הוראות יצרן של מתקן הנמכר בחנויות הן שהמתקן מתאים לבריכת מים מתוקים בנפח של עד 25,000 ליטרים – במים מלוחים, אותה יחידה עשוייה להתאים לאקווריום בנפח של פחות מ-800 ליטרים.
לדוגמא, בבריכת דגים של מים מתוקים רגילה (המאכלסת כמה צמחים, דגי קוי וממוקמת מחוץ לבית בשמש) נזדקק בערך ליחידת UV בעוצמה של W11 בכדי לקבל תוצאות מצויינות לנפח מים של כ10,000 ליטרים. אין מה שיחסום את הקרינה באופן ייחסי ולכן היחידה תעבוד טוב יותר.
לעומת זאת, על מנת לבצע עיקור יעיל מבחינת ירוקת ומחלות טפיליות באקווריום של מים מלוחים, נזדקק ליחידת UV בעוצמה של כ-W60 כדי שתיתן לנו טיפול יעיל לאקווריום שנפחו 1,000 ליטרים בלבד.
היחס בין יעילות היחידה במים מתוקים ליעילותה במים מלוחים יכול להיות הבדל של שמים וארץ. אם היצרן כותב מפורשות על האריזה שהיחידה מתאימה לתמוך בבריכה בנפח מים של 10,000 ליטרים, יש לקחת בחשבון שהיחידה תוכל לתמוך באקווריום שנפח של כ350 ליטרים לערך.
הערה לגבי שימוש ביחידת UV לבריכות: יש לקחת בחשבון כי היצרן, בין אם הוא סיני או אירופאי, מתייחס לתנאי האקלים באירופה. באירופה השמש פחות חזקה מאחר וזוית הקרינה חדה יותר, לכן יחידה קטנה יחסית מסוגלת לתמוך בנפח מים גדול. על מנת לקבל מושג לגבי יעילות היחידה יש לחצות את כמות הליטרים בבריכה שהיצרן מתייחס אליה. כלומר, אם היצרן כותב שיחידת UV זו תתמוך בבריכה בנפח של 5,000 ליטרים, יש להניח כי בישראל היחידה תתאים לבריכה בנפח של עד 2,500 ליטרים.

להלן כמה טבלאות להמחשת חשיבות ערך ה-UVT במים העוברים טיפול באור אולטרה סגול

ערכי ה- UVT בכמה סוגי מים

מקור הדגימה

ממוצע מדד ה-UVT

מי שתיה מסוננים ממטהר מים ביתי

90%-95%

מי ברז בעיר

85%-95%

מי שפכים תעשייתיים

50%-80%

בריכת שחיה מוכלרת

94%

מים לחקלאות (לא עוברים במוביל הארצי)

85%-90%

מי גשם

80%-85%

מי קולחין מסוננים (מי שפכים – ביוב שעבר סינון מכאני משאריות נייר וניילון)

40%-50%

 

השפעת גורמים במים על מדד ה- UVT ורמות מירביות אפשריות לפני ירידה באיכות החיטוי

נתון

השפעה / תוצאה

גבולות ערכים אפשריים

UVT – מדד אחוזי מעבר האור דרך מים על פי מידה עולמית מוסכמת

רמת UVT נמוכה תפחית השפעת טיפול באור אולטרה סגול.

חיטוי יעיל על UVT של 85% באורך של NM254

קשיות מים – הימצאות קלציום במים

תיתכן הצטברות שכבת קלציום על שרוול הקוורץ שיחסום את קרינת הUV שהיחידה מייצרת.

עד 200 mg/l CaCo3

מוצקים מרחפים המים – תרחיפים – לכלוך מכאני

חוסמים קרינת UV ועשויים להגן על בקטריה שאמורה לעבור עיקור

כמות של עד ppm  10

 

כתיבת תגובה

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או פנייה. אנא הרגישו חופשי ליצור עימנו קשר בטלפון 052-8783484 או לכתובת המייל שלנו info@uri-aquarium.co.il
בחזרה לראש הדף